ايتاليا در مركز درياي مديترانه واقع شده است،‌دريايي كه تولد تمدنهاي بسياري را بخود ديده است. ايتاليا داراي تاريخي غني از تماسها و تبادلاتي می‌‌باشد كه بر مردم، اقتصاد و فرهنگش تاثير گذاشته است.
فنيقي ها ،‌يوناني ها ،‌كارتاژها ،‌اعراب و نورمن ها از جمله مللي می‌‌باشند كه در طول قرون با تاثير گذاشتن بر فرهنگ محلي ايتاليا، باعث گرديده‌اند تا ايتاليا بطور فوق العاده اي غني از آثار معماري و هنري می‌‌باشد.
بر اساس محاسبه اي كه يونسكو انجام داده، بيش از نيمي از ميراث فرهنگي جهان در كشور ايتاليا واقع شده است، كشوري كوچك كه مساحتش فقط 25/0 % از كل خشكي هاي جهان می‌باشد.
نشانه هاي باقيمانده از گذشته ،‌آثار هنري و تنوع فوق العاده طبيعت در شبه جزيره ايتاليا از جمله عوامل جذب توريست به كشورما می‌‌باشد كه امروزه يكي از توريستي ترين كشورهاي جهان محسوب می‌شود.
غناي ميراث هنري ايتاليا در هر حالتي غير قابل محاسبه می‌‌باشد. درخشش هنر با آثار غير قابل شمارش آن، شاهكارهاي استادان بزرگ، نسلهاست كه گردشگران خارجي را به سوي خود می‌‌خواند.
رم، فلورانس، ونيز و بسياري شهرهاي ديگر، از جمله مقصدهاي هنري هستند كه برنامه هر بازديد كننده اي از شبه جزيره ايتاليا را تشكيل می‌دهند. اما فراموش نكنيم كه در كنار اين شهرهاي بزرگ و معروف، ميراثهاي فرهنگي پنهاني هم در شهرهايي با تاريخ هزار ساله وجود دارند كه البته در مسير اصلي بازديدها قرار ندارندو عليرغم اينكه كمتر شناخته شده اند، اما به همان اندازه شهرهاي هنري ايتاليا داراي جذابيت می‌‌باشند.
اما غناي هنري پراكنده در هر منطقه نبايد باعث شود كه هنرهاي مردمي موجود را بيانگر تنوع ايتاليا و سنن منطقه اي آن می‌‌باشد، در درجه دوم اهميت قرار دهيم.
براي شناخت ايتاليا با بازديد از شهرهاي معروف به همراه موزه ها و ميادين آن كافي نيست، بلكه براي نيل به اين مهم، بايد دنياي رنگارنگ به اصطلاح ايتالياي كوچك را كه غني از زيباييهاي طبيعي و هنري بي حساب و صدها مركز شهري كوچك و متوسط كه برخي از آنها پايتخت هاي باستاني با آثاري اصيل و بي نظير می‌‌باشند، نيز در نورديد.
و به علاوه براي تكميل اين شناخت البته بايد شرابها و غذاهاي ايتاليا را هم تجربه كرد. غنا و تنوع رسوم و لهجه ها در هر گوشه از كشور به آساني قابل تشخيص می‌‌باشد. و غذاهاي ايتاليايي آينده اين تنوع است. و بخاطر همين تنوع منطقه اي می‌‌باشدكه ايتاليا تبديل به يكي از اصلي ترين قطبهاي توريسم بين المللي شده است.
از جمله ديگر عواملي كه در پيشرفت صنعت توريسم در اين كشور زيبا نقش داشته‌اند ،‌ميتوان به نزديكي ايتاليا به كشورهاي صنعتي مركز و شمال غرب اروپا، وجود وسايل ارتباطي سريع و اقتصادي با ديگر قاره ها و سطح عالي امكانات پذيرش توريست كه كمتر كشوري از آن برخوردار می‌‌باشد،‌اشاره نمود.
هر ساله بطور ميانگين حدود بيست ميليون گردشگر خارجي از ا يتاليا بازديد می‌‌كنند و اين رقم طبيعتا علاوه بر ميليونها ايتاليايي می‌‌باشد كه كشورشان را براي گذراندن تعطيلاتشان انتخاب ميكنندو البته در اين انتخاب، تكيه بر سي و پنج هزار واحد اقامتي موجود در كشور كه داراي تقريبا دو ميليون تخت می‌‌باشند، دارند.
توريسم در عمل يكي از مهمترين منابع اقتصادي ايتاليا به شمار ميرود كه حدود 5/5% از توليد داخلي كشور را به خود اختصاص داده است و اين به معناي آنست كه از نظر ارزش بالاتر از كل توليد بخش كشاورزي قرار دارد.